Zemlja nepismenog obrazovanja!

O ovoj temi se dovoljno dugo ćuti i kao što možemo videti, sistem obrazovanja je tema o kojoj se govori samo kada su u pitanju skandali i debakli, kao onaj sa malom maturom. Uprkos tvrdnji da imamo jedan od boljih sistema obrazovanja i da nam deca iz škole izlaze veoma pametna, sistem školovanja u Srbiji je u potpunosti kontraproduktivan i paralelan sa realnim dešavanjima van škole, koji samo sa sobom vuče sliku studija ili studiranja u smislu jedinog pristupa poslovnom svetu i izlasku iz krize, što je dragi moji, pažnja, pogrešno. Toliko je kontraproduktivan da se na PISA rang listi Srbija zauzima 42 mesto. Još zastrašujuće je da je Macau na 26 mestu. Pogledajte sami i uverite se! (za detalje i detaljniju listu pogledajte ovde).

PISA

 

Da bi katastrofa bila još veća, pored malog broja mladih intelektualaca, što se školama ne može osporiti (i slepa kokoška nekad nešto ubode), naše škole zapravo stvaraju tzv. „funkcionalno nepismene“ ljude, a kako se to odražava na društvo možemo videti po tvitovima koje je pre 2 dana poslao Uroš Bogdanović, inače radio voditelj na radiju Laguna u Beogradu. Detaljnije, njega je iznerviralo sledeće:

Capture

Čovek je ovde sasvim u pravu, s obzirom na to da ja takve stvari opažavam i doživljavam od kako sam se vratio u Srbiju 2006. godine. Ukratko: uprkos svim zahtevima i svim programima nastave u srednjim i osnovnim školama, a Boga mi i na fakultetima, ljudi se u poslovni svet i u privrednu realnost puštaju NEPISMENI! Magistri, srednjoškolci, osnovci, bečelori (Bachelor), svi svi svi!!! Nešto više o tome koliko smo zapravo glupi, pardon maj frenč, funkcionalno nepismeni, može se čitati ovde: http://www.24sata.rs/vesti/aktuelno/vest/sedi-jedan-trecina-daka-funkcionalno-nepismena/116418.phtml . Dakle, funkcionalna nepismenost nastaje kod nedostajanja sposobnosti da se primeni znanje. Što znači da gradivo koje se i dalje čvrstom motikom prenosi ex cathedra, po čemu smo poznati i po čemu smo i neandertalci u odnosu na neke druge zemlje, svaki drugi ili treći đak ne zna da primeni!!! Strašno!!

Mislim i tvrdim da đaci tu imaju najmanju krivicu, a najveću krivicu nosi plan i program i oni koji kreiraju plan i program za osnovne i srednje škole i fakultete i samim tim sudeluju u stvaranje veće funkcionalne ili opšte nepismenosti, dok se vrh države bavi najavama, hapšenjima, kreditima, pljuvanjem, oranjem, nošenjem klinaca po feketiću i asfaltiranjem puteva. Zašto nik ne želi da se sistem obrazovanja ne promeni?? Zašto mučimo naše đake, učenike i studente?? Zbog čega se nijedan profesor ili ministar prosvete nije pobunio?? Da li bivši ministar i dalje čita o tome šta je kondenzacija?

Kada pogledamo stranicu Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja koja sadrži nastavne planove, videćemo da su svi nastavni planovi preopterećeni, sadrže preterano mnogo teorije i nepotrebne informacije za osnovce i školarce. Da li su tu možda univerziteti, fakulteti i više škole umešale svoje prste i postavile sebe kao jedino svetlo na kraju tunela i jedino sredstvo za mlade da kasnije postanu „neko i nešto“? Zašto (vidi tvit gore) naši srednjoškolci ne znaju popuniti uplatnicu? Zašto postoje ljudi kojima se plaća da napišu CV ili motivaciona i aplikaciona pisma??

Problemi se javljaju u osnovnoj školi. Đaci petog razreda već uče da rešavaju matematičke zadatke koji se rešavaju u srednjoj školi u uporedi sa Nemačkom. Ko sad kaže da su Nemci glupi i da su naša deca pametnija od njih, neka pogleda ranking na PISA rang listi, gde je Nemačka pretekla Srbiju za nekoliko mesta. Iako postoje priče o našoj deci koja idu u Nemačku i ostvaruju dobre uspehe u školi (i ja sam bio u toj šemi), lični primer vam dajem da se to kasnije da svakako primetiti da je u stvari to obrazovanje služilo kao osnova za dalje stvari u srednjom školi, koja nama jednostavno nedostaje.

Pogledajmo nastavni plan za informatiku  u gimnazijama. U prvoj godini se radi tekst procesor – u četvrtoj godini, jebo te, baze podataka, VPN, CSS, HTML. Zašto onda naši učenici iz srednje izlaze nepismeni?? Pa zato što se ono predavanje o tekst procesorima već zaboravilo, suvo je gradivo baza podataka, udžbenici previše stručni a praktične nastave skoro da nema, a kada je ima, onda se radi ne HTML i CSS, već FEJSBUK, KANTER, TVITER i slično. Slobodno vreme za zajebanciju sa profesorom! Ipak, svakodnevnica već vrši svoju nastavu informatike tako da je skoro svaki mladi građanin već upoznat sa rukovanjem na računaru. Nedostaje nam ekonomije.

Jedino rešenje vidim u sledećem: uvođenje izbornih predmeta muzičko i likovno obrazovanje i uvođenje obaveznog predmeta OSNOVI EKONOMIJE ili EKONOMIJA. Zašto?? Pa zato da bi učenici mogli makar da biraju koje će izborne predmete uzeti, zašto bi nekao ko nema talenat ili ljubav za slikanjem i muziciranjem sebe opterećivao tim stvarima? Osnovi ekonomije su obavezne i svaki učenik koji izlazi iz srednje škole MORA znati popuniti uplatnicu, napisati aplikaciono pismo, motivaciono pismo i CV, mora znati osnovna pravila trgovanja i ekonomije. Pored toga, učenici se MORAJU upoznati sa trenutnom ekonomskom situacijom zemlje, koje profesije postoje, koji zanati su trenutno zavedeni u Zavodu za zapošljavanje, koliko poslodavaca imamo u zemlji i kakva je privredna situacija u Srbiji!

Zbog čega sve ovo? Zašto da ne? Za zdravo društvo treba pored akademsko obrazovanih građana i zdravu privredu, bogato tržište radnih mesta i zanata! Koliko ljudi na zavodu čekaju sa fakultetima, magistraturama, koliko ima doktora na zavodu?? Moramo konačno izaći iz senke i fakultete učiniti onim što su uvek bili i što im leži u imenu – fakultativni i neobavezni! Razmislite, ovo ne samo da će rasteretiti tržište rada, već će rasteretiti i fakultete, jeste da će postojati manje studenata, ali ćemo zato imati studente koji stvarno ŽELE da studiraju i manje onih koji su nezainteresovani, nekompetentni i nesposobni, prolaze sa šesticama i kasnije samo škode ovom društvu! Pored korupcije, najveći neprijatelj ovoga društva je nesposobna i nekompetentna prosveta sa profesorima, koji su krajnje nekompetentni za posao! Koliko studenata imamo koji su totalno nezainteresovani i koji bi svakako bolji doprinos ovome društvu imali kao radnici i zanatlije? Nije ništa loše biti automehaničar, lično poznajem automehaničare koji su izgradili čitave imperije svojim rukama, svaka čast!

O izbornim predmetima: tipični gimnazijalac se u nastavi muzičkog obrazovanja mora nositi sa temama klasicizma, romantizma impresionizma, slovenskim i srpskim kompozitorima. Pogledajte plan u linku, sve sama teorija? Možda sam muzičar, ali me ta teorija krajnje ne interesuje, a pogotovo ne interesuje nekoga ko uopšte nije ni muzikalan niti ima spsobnost za crtanje i umetnost! Ta osoba ima možda izuzetne kompetencije u drugim stvarima, zašto bi se onda nosila sa ovim??? Zbog čega? Da li će ga neko pitati da mu objasni razlike na mol i dur lestvicama, odlike Dalijevog slikarstva ili obrađivanje baza podataka, integrale i diferencijale? Hoće, ukoliko bude studirao muzičko, likovno, matematiku ili informatiku. Ukoliko bude rešio da izuči neki zanat..Stani malo, a do toga neće doći! Moramo zaboraviti na sve ovo napisano! Zašto? Zato što se mora početi od vrednovanja ne samo akademske državne, već i od vrednovanja privatne zanatske i privredne radne snage, kako bi mladi bili ohrabreni da izuče zanate! Zbog čega je ovo dobro? Zbog toga što imamo sve više divljih mehaničara, servisera, građevinaca, proizvodnih radnika i slično, koji ne znaju šta rade! Naučeni moramo biti, samo ne u istim stvarima!!!!

 

Zbog čega još nismo promenili sistem obrazovanja? Zbog čega još nismo promenili i reformisali sistem radnog tržišta? Zbog čega naše zanatlije zarađuju platu koja je ispod svakog nivoa ljudskosti? Zbog čega svi naši srednjoškolci žele na fakultet? Zbog čega imamo funckioanlno nepismene ljude? Zbog čega obrazovanje držimo u mraku? Zbog čega magistre želimo u osnovnim i srednjim školama? Okrenite se obrazovanju, prosveti, građani, ovce, sledbenici slepi, spremimo decu za kasniji život, uozbiljimo se jednom i budimo ljudi, za boga.

 

Za sve ostale: povoljno pišem CV-e,  pisma, aplikacije, motivacije (Aprililililili!).

 

Advertisements

You can use a million words, but you can only send one message.

Tagged with: , , , , , , , , , , , ,
Objavljeno u Moja kritika, Srbija

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

Greška: Tviter nije odgovorio. Molimo vas da sačekate nekoliko minuta i da osvežite ovu stranicu.

Share this blog!
Facebook Twitter More...

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Pridružite se 2.235 drugih pratioca

БЛУКА

БЛаги БЛог

ПЛЕТЕНИЈЕ СЛОВЕС

... мистично језичко сведочанство духовне стварности.

Џипитка

Дебела домаћица

VAZDANEŠTO

True stories. In English and Serbian. Mostly from Dorćol, Belgrade. Some from Amsterdam.

%d bloggers like this: